Jesteś tu
Strona główna » Aktualności » Wyjaśnienia, komunikaty i informacje Państwowej Komisji Wyborczej
Komunikat Państwowej Komisji Wyborczej z dnia 15 kwietnia 2015 r.
Warszawa, dnia 15 kwietnia 2015 r.
PAŃSTWOWA
KOMISJA WYBORCZA
KOMUNIKAT
Państwowa Komisja Wyborcza, Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i przedstawiciele władz samorządowych będą ściśle współpracować, aby zminimalizować liczbę ewentualnych nieścisłości w spisach wyborców.
Takie zapewnienie padło na koniec spotkania zorganizowanego przez PKW 14 kwietnia br. Wzięli w nim udział przedstawiciele Komisji, MSW oraz organizacji zrzeszających samorządy. Powodem spotkania były informacje zgłaszane PKW przez samorządy o możliwych kłopotach przy tworzeniu spisów wyborców
Tworzone są one w oparciu o lokalną ewidencję mieszkańców prowadzoną przez każdą gminę. Obecnie ewidencja mieszkańców jest na bieżąco aktualizowana z centralnej bazy PESEL. Zdaniem samorządów w informacjach uzyskiwanych tą drogą pojawiają się nieścisłości w stosunku do danych zgromadzonych w „starych”, lokalnych ewidencjach. Samorządowcy uważają, że może to przełożyć się na nieprawidłowości w spisach wyborców tworzonych w związku z wyborami Prezydenta RP, które odbędą się 10 maja.
Przedstawiciele samorządów podkreśli, że ich zdaniem skala nieścisłości nie będzie duża, ale większa niż w poprzednich wyborach. Stąd zwróciły się do PKW o pomoc w tej sprawie.
Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Spraw Wewnętrznych Tomasz Szubiela wyjaśnił, że Ministerstwo dokładnie zapoznało się ze przypadkami, które samorządy zgłosiły do PKW. Jego zdaniem w zdecydowanej większości, źródłem problemów są różnice w standardach zapisywania danych w różnych lokalnych i państwowych rejestrach i ewidencjach. Z czasem te różnice zostaną wyeliminowane, ale z uwagi na dobro zbliżających się wyborów, zapewnił, że resort podejmie dodatkowe kroki, które pomogą samorządom wyeliminować ewentualne problemy. Te szczególne działania to:
1) rozesłanie do samorządów informacji-instrukcji dotyczącej tworzenia spisów z wykorzystaniem rejestru PESEL;
2) analiza ewentualnych nieścisłości zidentyfikowanych do 20 kwietnia br., czyli dnia, do którego samorządy mają przygotować spisy wyborców;
3) zapewnienie w dniu wyborów wsparcia serwisowo technicznego dla samorządów.
Niezależnie od działań podejmowanych przez MSW i samorządy, w związku z aktualizacjami danych obywateli, Państwowa Komisja Wyborcza apeluje do wyborców, aby po 20 kwietnia br. korzystali z ustawowego uprawnienia, o którym mowa w art. 36 § 1 Kodeksu wyborczego i sprawdzili, czy zostali ujęci w spisie wyborców, a dane ich dotyczące są prawidłowe. W razie stwierdzenia w spisie nieścisłości będzie można je szybko skorygować.